Een kantoordirecteur van een grootbank, vertelde me onlangs dat hij het momenteel moeilijk heeft om zijn bedrijf te verdedigen tegen de kritische opmerkingen van klanten, buren en vrienden. Buiten de bekende problemen, is dit een andere dreiging voor de sector. Medewerkers verliezen hun connectie met het bedrijf en hebben het emotioneel moeilijk zich te identificeren met de organisatie.

We kunnen deze problematiek gerust uitbreiden naar alle organisaties en sectoren. In welke mate zijn onze medewerkers trots op hun bedrijf? In welke mate zal men anderen aanbevelen om er te komen werken? In welke mate is men het eens met de visie en richting van de organisatie?

Medewerkers die niet enthousiast en fier zijn op hun bedrijf, zullen niet performant zijn en niet streven naar maximale klantentevredenheid. Eén van de oorzaken van onvoldoende fierheid, is de vaststelling dat er onvoldoende professioneel gewerkt en gehandeld wordt. In een volgende fase vindt men ook dat men zelf niet meer professioneel werkt. Door deze lage eigendunk is de cirkel rond.

Het is dus belangrijk om een cultuur te creëren waar professionaliteit centraal staat en waar iedereen een warm hart heeft voor de organisatie.

Uit een onderzoek blijkt dat slechts 17% van de medewerkers gelooft dat hun leiders het belang van de organisatie voor ogen hebben. Weinig mensen zijn er nog van overtuigd dat bedrijven kiezen voor de juiste koers en er is veel cynisme over de huidige gang van zaken. Volgens auteur Bill Wiersma (The Seven Mind-Sets That Drive Performance and Build Trust) is de oplossing meer aandacht voor “professionalisme” in de organisatiecultuur.

 



Professionele idealen correleren direct met succes, zowel voor een individu als een organisatie. Waarom? Omdat een cultuur gebaseerd op professionalisme leidt tot vertrouwen.Vertrouwen is de emotionele kleefstof die je prioriteiten ondersteunt, je eigenbelang beschermt en respect voor je waarden garandeert.

Drie elementen zijn nodig om vertrouwen op de bouwen: karakter, competentie en inzicht. En vertrouwen is dé hefboom naar een attractieve cultuur met buitengewone resultaten.

De 7 mind-sets van vertrouwenswaardige professionals.

Mind-set 1
Professionals hebben een aanleg voor resultaten.

Het behalen van duurzame resultaten is immers een bewijs van betrouwbaarheid.
Mind-set 2

Een professional stelt de belangen van de organisatie (of klant) boven het eigenbelang. Zij hebben een sterk commitment en men kan rekenen op hun onvoorwaardelijke inzet. Bovendien zijn het uitgesproken team players.

Mind-set 3

Persoonlijke groei en ontwikkeling zijn voor professionals essentieel en dikwijls het gevolg van hun inzet en inspanningen.
Mind-set 4

Professionals hebben meestal hoge “standaarden” en deze maken integraal deel uit van hun karakter.
Professionals met deze mind-set:


  • Hebben een persoonlijk waarden set

  • Doen de juiste zaken met een lange termijn visie

  • Staan boven ‘gevechten’ en zijn gefocust.


Mind-set 5

Professionals weten dat persoonlijke integriteit onschatbaar is.

In praktijk betekent dit authenticiteit en eerlijkheid, nakomen van beloften en het weigeren om het vertrouwen van anderen te beschamen.

Mind-set 6

Professionals streven ernaar om hun emoties te beheersen en niet om er de slaaf van te worden.

Respect tonen in zeer moeilijke situaties, objectief blijven en het onder controle houden van het ego zijn cruciaal in het verkrijgen van respect.

Passie voor je werk, je waarden, je ideeën en je medewerkers zijn prachtige emoties.

Mind-set 7

Professionals streven ernaar de waarde van anderen te erkennen en hebben geen problemen met de ontwikkeling en het succes van anderen. Aangezien zij zich goed in hun vel voelen, vormt het succes van anderen geen bedreiging.

Lees meer in de samenvatting van het boek.

The Power of Professionalism

 

Dr. Bruce Katcher van Discovery Surveys, geeft in een onderzoek nog 4 tips om de trots van medewerkers te verbeteren.

  1. Communiceer het verleden van de organisatie
    Medewerkers willen deel uit maken van een traditie die de dagelijkse werkdag kan overstijgen. Mensen vertellen dan ook trots mooie verhalen over de pionierstijd van de oprichters (“begonnen in een garage”) of hoe men tegenslagen heeft kunnen overwinnen (“we hadden maar 10 klanten meer”). Een aangrijpende bedrijfsfilm met een boeiend verhaal of een boek over de organisatie met de geschiedenis en pakkende foto’s, kan helpen om mensen zich meer te laten identificeren.

  2. Maak een feest van succes
    Mensen zijn fier om deel uit te maken van een winnend team. Gebruik alle mogelijkheden om successen te communiceren naar alle medewerkers. Gebruik ook een eigen nieuwsbrief, maar zorg ook voor publicatie in verschillende media.

  3. Geef terug aan de gemeenschap en de samenleving
    Medewerkers zijn fier op een organisatie die het verschil maakt. Ondersteun organisaties financieel, of nog beter motiveer medewerkers om tijdens de werkuren een bijdrage te leveren aan concrete projecten die de lokale gemeenschap ondersteunt.

  4. Benadruk je toegevoegde waarde
    Maak aan je medewerkers duidelijk wat de juiste toegevoegde waarde is van de organisatie. Wat zijn de sterke punten? Waar zijn we goed in? Wat zijn opmerkelijke prestaties die door klanten sterk gewaardeerd worden.