Zijn karakterkenmerken belangrijker dan competenties?
Op 24 januari 1986 ontplofte de Space Shuttle Challenger en verloren 7 astronauten hun leven. Uit onderzoek nadien bleek dat deze ramp kon voorkomen worden.
Een ingenieur probeerde dit. Hij wist dat bepaalde onderdelen niet getest waren bij lage lanceringstemperaturen. Hij signaleerde dit en weigerde het document te tekenen om de lancering te laten plaatsvinden. Doch zijn baas tekende met de gekende gevolgen.
Uit internationaal onderzoek blijkt dat “Moed” één van de 10 karakterkenmerken van medewerkers is die bijdraagt aan uitmuntendheid en buitengewone successen van een organisatie.
Vooral bij aanwervingen voelen vele organisaties maar al te goed aan dat ze in een gesprek meer aandacht moeten hebben voor de genetische structuur van een persoon. Heeft iemand wel het juiste karakter voor de job? “Past” iemand wel in de organisatie?
Bruce Weinstein heeft daar een boeiend boek over geschreven (“The Good Ones. Ten Crucial Qualities of High-Character Employees”
New World Library, 2015).
Volgens de auteur is karakter de missing link voor excellence en onmisbaar in het streven naar uitmuntendheid. In 10 hoofdstukken behandelt hij de kenmerken van ‘hoog-karakter’ medewerkers en geeft tips hoe deze in een rekruteringsgesprek te ontdekken.
Deze karakteristieken van medewerkers zijn:
oprechtheid (eerlijkheid)
aansprakelijkheid
zorg
moed
billijkheid
dankbaarheid
nederigheid
loyaliteit
geduld en tegenwoordigheid
Laat u inspireren door de samenvatting van dit boek.
Samenvatting The Good Ones