Samenwerken in je team loopt doorgaans vlot, maar wanneer er andere afdelingen bij betrokken zijn, dan is het een ander verhaal. Herkenbaar?  “Verkopen is niet zo moeilijk, maar intern de zaken geregeld krijgen, dat is écht moeilijk”, hoor je wel eens ironisch sales mensen zeggen. Het spanningsveld tussen ondersteunende- en operationele afdelingen of binnen- en buitendiensten, is voor velen een bron van frustratie.

Vele organisaties komen dan ook tot de onbehaaglijke vaststelling dat de samenwerking tussen departementen en afdelingen, een stoorzender is. Silo mentaliteit en imperiums uitbouwen, blijken zelfs belangrijker dan met de neuzen in dezelfde richting samen te werken aan de organisatiedoelstellingen. De effecten van het Silo virus worden echter dikwijls verkeerd ingeschat of geminimaliseerd. Pas als de pijngrens voelbaar is en aanhoudt, ontstaat er eensgezindheid dat er toch “iets moet gebeuren”.

Het Zenit Meetinstrument wordt gebruikt in een structurele en grondige aanpak om de samenwerking tussen kritieke afdelingen duurzaam te verbeteren

 
"Bij een fusie is de integratie van de twee bedrijfsculturen erg belangrijk. Marcel Van der Avert heeft ons hierbij meesterlijk geholpen en dit op een manier die het vertrouwen van onze medewerkers heeft gewonnen en voor de directie resulteerde in krachtige en resultaatgerichte actiepunten. Aanvullend hebben we met het management comité het "Get Results Together" traject doorlopen. Hierbij stond open dialoog met medewerkers, vertrouwen en betrokkenheid centraal. Dit was geen vrijblijvende aanpak en het heeft onze organisatie danig dooreengeschud. Het heeft echter de gewenste resultaten opgeleverd en concrete veranderingen en verbeteringen in gang gezet".
Mieke Verstraeten Operations Director Induver