Het Silo Virus: de onzichtbare saboteur.

Samenwerken in je team loopt doorgaans vlot, maar wanneer er andere afdelingen bij betrokken zijn, dan is het een ander verhaal. Herkenbaar?  “Verkopen is niet zo moeilijk, maar intern de zaken geregeld krijgen, dat is écht moeilijk”, hoor je wel eens ironisch salesmensen zeggen. Het spanningsveld tussen ondersteunende- en operationele afdelingen of binnen- en buitendiensten, is voor velen een bron van frustratie.

Vele organisaties komen dan ook tot de onbehaaglijke vaststelling dat de samenwerking tussen departementen en afdelingen, een stoorzender is. Silo mentaliteit en imperiums uitbouwen, blijken zelfs belangrijker dan met de neuzen in dezelfde richting samen te werken aan de organisatiedoelstellingen. De effecten van het Silo virus worden echter dikwijls verkeerd ingeschat of geminimaliseerd. Pas als de pijngrens voelbaar is en aanhoudt, ontstaat er eensgezindheid dat er toch “iets moet gebeuren”.

Het Zenit Meetinstrument wordt gebruikt in een structurele en grondige aanpak om de samenwerking tussen kritieke afdelingen duurzaam te verbeteren

 
Ze zijn inhoudelijk zeer sterk, zeer professioneel, uitermate klantgericht en hebben een hoog empathisch vermogen om zich in te leven in de bedrijfssituatie en daar op in te spelen. Ik ben hiervan onder de indruk.
Q*For referentenonderzoek Citaat uit het Q*For referentenonderzoek